top of page

Mediace
... aneb cesta od konfliktů ke spolupráci

Co v současné době řešíte za situace?

  • V práci přijali novou kolegyni na pozici vedoucí oddělení, se kterou mám úzce spolupracovat – spolu jsme si nesedly, ale odcházet z firmy kvůli ní nechci.

  • Sousedům vadí naše zeď, kterou jsme postavili mezi pozemky, ale my chceme soukromí. Stěžují si na nás u všech možných institucí.

  • Rozvádíme se a neumíme už si společně sednout ke stolu a rozumně se domluvit.

  • Nebo něco jiného, kde se s někým nemůžete už dohodnout sami, ale nechcete se soudit.

Pracovní mediace
Co nabízím?

Mediace

Mediace je způsob řešení konfliktu, kdy se 2 strany sejdou a za účasti mediátora nacházejí nejlepší možná řešení.

 
V jakých případech je mediace vhodná?
Všude tam, kde se obě strany chtějí dohodnout.

 

V jaké oblasti působím jako mediátor?​​
  • Pracovní spory - vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, mezi zaměstnanci; mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací

  • Občanské spory - např. sousedské vztahy

  • Obchodní spory - vztahy mezi dodavatelem a odběratelem

  • Spory s veřejným prvkem - např. s orgánem státní správy nebo samosprávy, atd.

Jak probíhá mediace?

  1. Jedna za stran mě kontaktujte. Po zjištění okruhu konfliktu já kontaktuji druhou stranu.

  2. Pokud mají obě strany zájem, domluvíme se na konkrétním termínu a místu schůzky.

  3. Na schůzce nejdříve strany vysvětlí situaci, kterou chtějí řešit (každá ze stran ze svého úhlu pohledu), a za pomoci mediátora řeší jejich situaci s cílem nejít vhodné řešení pro obě strany.

  4. Nakonec mohou sepsat mediační dohodu. I tuto dohodu sestavují účastníci mediace spolu s mediátorem a účastníci si dohodu následně odnášejí.

Mediace nabízím dle přání klienta - offline nebo online.

Mediace - Co to je?

Mediace je způsob řešení konfliktu, kdy se 2 strany sejdou a za účasti mediátora nacházejí nejlepší možná řešení.

  • Za dosažení dohody jsou odpovědné strany (NE mediátor).

  • Jedna mediační schůzka je maximálně 3-hodinová. Pokud obě strany chtějí v mediaci pokračovat, domlouvají se na dalším termínu.

  • V případě nedosažení dohody prostřednictvím mediace je vždy možné přistoupit k soudnímu řešení.

 

Principy mediace:

Dobrovolnost. Po celou dobu mediace jste na mediačním setkání dobrovolně. Pokud nebudete chtít pokračovat, můžete kdykoliv odejít.

 

Mlčenlivost. Mediátor je vázán mlčenlivostí o skutečnostech, které účastníci řeší v rámci mediačního setkání.

 

Nestrannost mediátora. Mediátor na začátku mediace prohlašuje,  že nezná ani jednu ze stran a není se žádnou ze stran v příbuzenském či přátelském stavu. Pokud je skutečnost jiná, je o této skutečnosti povinen informovat obě strany.

 

 

Kdo je mediátor?

Mediátor je člověk, který zná techniky mediace a umí je použít. Dává rámec schůzce a vede strany k řešení. Je nezávislý/ neutrální vůči oběma stranám.

 

Kde je mediace vhodná?
Všude tam, kde se obě strany chtějí dohodnout.

Výhody mediace:

  • Lze dohodnout v krátkém časovém úseku v horizontu 1 měsíce

  • Výrazně levnější řešení než soud

  • Strany mohou více ovlivnit výsledek 

  • Tím, že strany nacházejí nejlepší možná řešení pro obě z nich, mohou spolu po ukončení konfliktu v budoucnu komunikovat.

  • Menší stresová zátěž ve srovnání se soudem

Informace Ministerstva spravedlnosti k mediaci najdete ZDE

První setkání s mediátorem nařízené soudem

Soud může nařídit pouze toto jedno setkání, ostatní setkání jsou dobrovolná

 

Cílem prvního setkání se zapsaným mediátorem je:

  • Vysvětlit účastníkům k čemu mediace je a jak by jim mohla pomoci

  • Odpovědět účastníkům na možné otázky ohledně mediace.

Cílem prvního setkání se zapsaným mediátorem NENÍ provést mediaci. 

Jak probíhá nařízené setkání s mediátorem?

  1. Na začátku informuji účastníky o tom, co mediace je, jak probíhá

  2. Nechám účastníky, aby mi ve stručnosti popsali jejich situaci a představy o mediaci a odpovídám jim na doplňující otázky.

  3. Nakonec nechám účastníky, aby se rozhodli, zda mediaci chtějí.

Příklady z mojí praxe:

 

Situace: V práci přijali novou kolegyni na pozici vedoucí oddělení, se kterou měla spolupracovat druhá vedoucí oddělení. Obě ženy měly jiný názor na činnosti jimi řízených oddělení a komunikace vázla. Tím se začaly dělat chyby, které doléhaly na zákazníky. Ve firmě měly zájem o obě zaměstnankyně.

Jak klientům pomohla mediace?  Pomocí mediačních technik zaměstnankyně hledaly řešení jejich situace. Mediátor jim pomohl najít v čem se shodují a kde mají obě přínos pro firmu.

Výsledek: Obě kolegyně si situaci vyjasnily a našly cestu, jak spolupracovat.

 

 

Situace: Manželé na vesnici chtěli na svém pozemku vrtat studnu a sousedé v obci měli velké výhrady a stěžovali si u příslušných státních orgánů. I když stavebníci splnili veškeré podmínky, nebyli schopni se dohodnout se sousedy. Na to, jít k soudu to nebylo, ale zdržovaly je průtahy.

Jak klientům pomohla mediace? Stavebníci a sousedé sešli za účasti mediátora a odborníka na hydrogeologii. Pomocí komunikačních a mediačních technik našli řešení dané situace.

Výsledek: Sousedé porozuměli, že jim žádný problém s touto studnou nehrozí a proti rozhodnutí orgánů se dále neodvolali. Tím stavebníci mohli začít vrtné práce. Dnes mají studnu vyvrtanou a vztahy se sousedy pomalu vracejí do doby před jejich rozhodnutí o vrtání studny.

Ceny služeb naleznete zde.



bottom of page